2011-08-20

Mina 2 första veckor som mamma

Harrypojken växer så han knakar och jag som nybliven mamma försöker hänga med så gott jag kan. Nu i veckan var vi på vårat första BVC besök där barnmorskan konstaterade att han växte på bra och såg ut att vara en mycket frisk liten grabb med bra aptit. Sen han föddes har nämligen Harry " Biffen Biff" gått upp från 3770g till 4260g plus att han hunnit växa 2 cm. Detta är inte så konstigt då han äter som en gris och tom så bröstmjölken tar slut ibland och jag får värma en omgång ersättning för att mätta honom. Amningen går annars bara bra fast visst känns det då han ska äta med tanke på att man i prinicp fått skavsår efter allt nafsande. Aj aj aj säger jag bara.

Med tanke på att Harry är ett matvrak så äter han ibland lite för fort, vilket resulterar till magont som pappa Daniel och jag får tampas med då han vrider och vänder sig som en mask av magknip och skriker för full hals på kvällarna ca 2 tim i sträck. Inte det roligaste vill jag lova men vad gör man. Dumma dumma magen måste ställa in sig på all mjölk han får i sig och med tiden blir det nog bättre. Något vi är grymt tacksamma över är att vår lilla grabb är en hejare på sova o låter oss sova hela natten lång. Han somnar efter sin hysteriperiod mellan 22-12 och sover sedan fram till kl 8 på morgonen där han ammas en snabbis o somnar sedan om fram till kl 11 ungefär. LYXXX är vad det kallas då en bebis sover så pass bra och länge samt på rätt sida av dygnet. Lyckas vi bara lösa magproblemet så är han ett riktigt underbarn plus att vi kulle vilja få han att ta tutten då han har ett så stort sugbehov. Men det är lättare sagt en gjort då en plastig napp inte alls smakar lika gott som ett äkta mjukt bröst. Men om Harry nu är tjurig ska han veta att hans kära mor är ännu tjurigare och mitt nya mål i livet är att han ska ta den där nedrans nappen. Inte en chans att du ska få vinna den fighten Harrypojken!



Någon därute med bra bebistips på hur man kan laga en ond liten bebismage eller andra bra råd till en nybliven mamma får mer än gärna slänga in en kommentar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Testa minifom-droppar. Finns på apoteket! Babymassage funkar också toppen, eller kanske låta honom ligga på magen en stund efter maten? Har funkat på båda mina småttingar! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...