2011-01-25

En 80-tals generation växer upp!

När jag själv var liten var det helt galet coolt att köra BMX, ha neongrön eller rosa sprayfärg i håret, samla på transformers gubbar från Frasses, samla på sudd, äga en pastellfärgad träningsoverall med gärna någon disneyfigur på, ha på sig en knallrosa frigolit cykelhjälm mm. Vad man sen sysslade med på fritiden bestod till största del av att antingen bygga kojor ute i skogen eller åka och bada på badhuset i Sävar. I min familj som består av en pappa som är tekniknörd och en mamma med tålamod till 1000 så blev det självklart massvis med timmar i "puffen" eller på dynan där det spelades tv-spel eller kollades på tecknat. Det bäst alla ungar visste var när det regnade ute för då ha man ju full rätt att faktiskt hålla sig inomhus och se på film utan att bli uttvingad i kylan. Detta gjorde man då helst hos våran granne och brorsan bästa kompis Simon som hade en hel källare för sig själv + en massa Starzinger och Silverfang videos från BP. Simon hade även en frysbox som alltid ( och då menar jag verkligen alltid ) var fullproppad med alla sorters glass. Det var egentligen inte mycket vettigt man gjorde som barn men ack så härligt liv man levde.


Detta spel var en het favorit som jag tror Markus Öhman var den första att introducera för oss

Efter det blev det många timmars blippande som ni kan se här ovan. Alltså satan i gatan vad sjukt het man var där alltså haha. Hockeyfrilla, glasögon, träningsoverall med Sävar skola text på sig och inga bekymmer i världen förutom om man skulle behöva äta fiskbullar till middag

Dessa samlingskort var också galet heta att äga. Jag kom ihåg att alla föräldrar förbjöd dessa groteska bilder men att alla ungar likaväl alltid sprang till godisaffären på lördagarna och köpte upp alla sina småslantar på nya kort ihop om att äga flest.

Och godistroll som jag alltid varit ända sen barnsben så var min favo det rosa hubba bubba paketet ett måste att ha i en fickan ifall det krisade sig med suget. Sen såg det ju även lite små coolt och vuxen ut att tugga tuggummi på den tiden.

Aja nu fick ni iaf vara med om en liten nostalgiblick tillbaka till min kära barndom som ärligt talat inte kunde ha varit bättre nu när jag tänker efter :)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...