2012-01-30

Ett sista farväl

 Här ser ni bilder från farfars fina begravning som så klart var hemskt sorglig men även väldigt varm och ljus på många många sätt.  Och nu så här efteråt har jag väl inte helt hundra försonats med tanken av att farfar faktiskt inte finns längre. Men det känns dock betydligt mycket bättre nu när man vet vilket fint avslut han fick då familj, släkt och vänner hade samlats och tillsammans firade hans tid på jorden med många fina minnen, tårar och skratt. Farfar begravdes i Sollefteå kyrka där jag många gånger förr varit på begravning efter farfars syskon som var 10 stycken totalt. Det kändes därför extra konstigt att man denna vända faktiskt befann sig på farfars begravning och man själv var närmsta sörjande tillsammans med farmor och  familj. Under själva begravningen i kyrkan var det fina psalmer och pappa höll ett kärleksfullt tal som var oerhört starkt och fint gjort. Även jag själv höll ett litet tal där jag bla läste upp en liten berättelse som jag skrev i skolan då jag var 8 år gammal och som lät något som så här...

Berättelsen om min farmor och farfar.
Min farmor har lockigt grått hår med guldtänder. Hon är gammal och snäll och vi brukar sova och gå till laserkvinnan tillsammans. Farfar är också gammal med keps och glasögon. Han har även en stor mjuk mage man kan vila på. Farfar tittar alltid på Rapport och väldigt busig. Tillsammans har dom en katt som heter Mirran. Hon är söt och lite arg. Jag vill också ha en katt men det har jag inte. Min farmor och farfar bor i Sollefteå dit vi brukar åka på våra lov för att fika, gå på kiosken och bada. Dom bor där i ett stort hus med många våningar. På första våningen bor deras grannar Daniel och Monika. Dom är snälla. På andra våningen bor farmor och farfar och där har dom en stor balkong där jag och Pierre brukar fika och räkna bilar. Huset har även en vind där vi brukar leka  och där det bor spöken och en massa döda flugor. Där vågar jag inte vara själv utan bara om Pierre är med. Det finns även en källare. Där bor det också spöken men det är nog bara pappa och farfar som luras. I källaren kan man pyssla tills det är dags att fika. Huset står på en jättestor gård med lillstuga och stall. På gården finns det massor av krusbär, potatisland och en stor hög med mask.  Jag tycker jättemycket om min farmor och farfar och vill vara med dom jämnt. Snart ska vi åka på sportlov och då har farfar lovat mig att åka pulka på gården. Det ska bli kul om jag inte fryser.

 
 

 
 
Begravningen blev som sagt riktigt vacker och farfar kommer så småningom kremeras för att sedan ligga i den nya minneslunden vid Sollefteå kyrka. Harry som så klart fanns på plats fick bevittna sin första begravning och skötte sig galant då han somnade i samband med klockrigningen och sov sedan under hela akten. Senare på kvällen bjöd farmor ut oss alla på middag där en lugn stämning avrundade den känslosamma dagen med belåtenhet. För visst hade farfar varit nöjd över en begravning som denna.... Jo det hade han! Och han var nog både rörd och stolt där uppe på molnenkullarna där han nu kommer kunna spela bridge med Sankte pär och Co. För jag menar döden har han ju redan tagit sig ett parti shack med.  Och den där molnvärlden är ju egentligen inget nytt för hans del då farfar tillsammans med oss barnbarn många gånger legat på en solig gräsplätt i sommarstugan och fantiserat fram både den ena och andra filuren uppe i det blå. Så nog borde molnvärlden innehålla massvis av härliga brädhögar, hallonbuskar och studsmattor som han nu kommer kunna pyssla med tills vi ses igen.

Du är och kommer alltid att vara världens bästa farfar både nu som då.
Jag älskar dig av både mitt barndomshjärta och vuxna!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...